Очільник Енергоатома: перший пусковий комплекс ЦСВЯП буде повністю готовий до Дня енергетика – 22 грудня

НАЕК «Енергоатом» завершує масштабний проєкт будівництва Централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива (ЦСВЯП) у Зоні відчуження ЧАЕС, де наступні сто років зберігатиметься ВЯП з трьох українських атомних електростанцій – Рівненської, Хмельницької та Южно-Української.

Очільник Компанії наголосив: середня будівельна готовність 14 титульних об’єктів та споруд ЦСВЯП наразі становить 87%, і запуск роботи Сховища заплановано на грудень 2020 року. «Відповідально заявляємо і твердо обіцяємо: до Дня енергетика, 22 грудня, перший пусковий комплекс буде повністю готовий. І вже у першому півріччі 2021 року, після отримання ліцензії на експлуатацію від Держатомрегулювання, до Сховища заїде на зберігання перша партія ВЯП», – запевнив т.в.о. президента ДП «НАЕК «Енергоатом» Петро Котін.

За його словами, всі відокремлені підрозділи НАЕК «Енергоатом» готові до запуску повноцінного функціонування ЦСВЯП, і єдиною перешкодою наразі лишається незавершений ремонт залізничної дільниці Вільча – Янів протяжністю 43 км. 

Графік будівництва та введення ЦСВЯП в експлуатацію передбачав, що підключення ЦСВЯП до електроживлення від підстанції «Буряківка» відбудеться у листопаді 2020 року, а до 1 листопада буде завершено ремонт дільниці Вільча – Янів. Та цього не відбулося, оскільки ДСП «Північна Пуща» не виконало робіт з вирубки дерев, кущів та чагарників, у свою чергу не отримавши фінансування від Державної агенції України з управління Зоною відчуження (ДАЗВ). 

Своєю чергою ДАЗВ не має можливості отримати фінансування на розчищення території для будівництва під’їзної залізничної колії для ЦСВЯП, оскільки Міністерство фінансів уже тричі відмовило Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів у внесенні змін до паспорту бюджетної програми ДАЗВ. Водночас Міністерство енергетики не сприяє у вирішенні проблеми, а займає позицію стороннього спостерігача. 

Про це Петро Котін повідомив на нараді під головуванням прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля. За словами очільника Енергоатома, це – нагальне питання, адже навіть після завершення будівництва ЦСВЯП об’єкт не зможе нормально функціонувати, якщо колію Вільча – Янів не буде завершено. 

Відтак під час наради прем‘єр-міністр дав доручення Міністерству фінансів виділити кошти на добудову 43 км залізничної колії, а Укрзалізниці – виконати роботи з її будівництва. Розпочати ці роботи слід уже в січні, щоб встигнути вчасно здати весь об‘єкт, а не лише ту його частину, за виконання якої відповідає Енергоатом.

Т.в.о. президента НАЕК наполягає: завершення будівництва ЦСВЯП – це черговий крок до справжньої енергонезалежності нашої країни, оскільки донині Україна вивозила ВЯП з Рівненської, Южно-Української та Хмельницької АЕС на технологічну витримку з наступною переробкою до Росії. Це щороку коштувало державі від 160 до 200 млн доларів. 

Отже введення ЦСВЯП в експлуатацію допоможе вітчизняній атомній енергетиці остаточно позбавитись залежності від російських спеціалізованих підприємств із переробки та тимчасового зберігання ВЯП з АЕС України, дасть Енергоатому можливість заощаджувати мільони доларів та знизить витрати на виробництво електроенергії. Але найважливіше, що функціонування ЦСВЯП – це гарантія подальшої сталої та безпечної експлуатації українських АЕС, резюмував Петро Котін. 

Для довідки: Проєктна місткість ЦСВЯП складатиме 458 контейнерів HI-STORM, які зможуть вмістити у собі 16 529 відпрацьованих паливних збірок.
Зберігання ВЯП передбачене за унікальною двобар’єрною технологією «сухого» довготривалого зберігання (до 100 років), розробленою спеціально для України компанією Holtec International. Ця технологія ліцензована Комісією ядерного регулювання США (US NRC). Вона забезпечує як зберігання, так і транспортування ВЯП з АЕС до майданчика Сховища без використання додаткового обладнання та гарантує надійний захист персоналу, населення і довкілля від іонізуючих випромінювань. 

Контейнери HI-STAR їхатимуть до ЦСВЯП залізницею з Рівненської, Хмельницької та Южно-Української АЕС, адже ЦСВЯП призначене виключно для зберігання відпрацьованого палива з українських атомних станцій і не передбачає зберігання ВЯП іноземного походження. Вже на майданчику ЦСВЯП відбуватиметься перевантаження багатоцільових контейнерів із транспортних HI-STAR до контейнерів для зберігання HI-STORM. У ЦСВЯП радіоактивні матеріали зберігатимуться в багатоцільових контейнерах із двома оболонками, що виконують функцію бар’єрів, які запобігають можливому витоку радіонуклідів із відпрацьованих збірок.